Pon-pet: 08:30 - 12:00 i od 13:00 - 15:30

Škola financijske pismenosti

Škola financijske pismenosti

 

U današnje vrijeme djeca imaju pristup novcu, a (digitalne) financijske usluge koriste od malih nogu. Ona odrastaju u financijskom okruženju koje se brzo razvija, zbog čega potencijalno imaju više prilika, ali i veću pojedinačnu odgovornost za financijske odluke nego prethodne generacije. Međutim, većina se navika, uključujući financijske, stvara u ranoj dobi, a poslije je teško ispraviti loše financijske navike.

Kako bi se djeca mogla nositi s tim izazovima i preuzeti odgovornost za vlastitu financijsku budućnost, trebalo bi im pomoći da shvate ključne financijske pojmove i načela te da počnu razvijati financijski pametne stavove i ponašanja. Ovim priručnikom* nastojimo izgraditi zajedničko poimanje kompetencija financijske pismenosti djece i mladih različitih dobnih skupina te u različitim fazama njihova formalnog obrazovanja.

 

Cilj priručnika

 

Cilj priručnika je da se djeci i mladima omogući usvajanje znanja, vještina, stavova i ponašanja kako bi mogli:

1) Kratkoročno i dugoročno učinkovito upravljati novcem. Tim se ciljem, primjerice, nastoji naučiti djecu kako sigurno čuvati novac i zašto je to važno te kako izraditi budžet za upravljanje osnovnim rashodima i prihodima.

2) Donositi razborite i informirane financijske odluke, biti svjesni njihovih posljedica i znati gdje potražiti pomoć. U tom se cilju naglašava koliko su djeci i mladima važne vještine za odgovorno upravljanje novcem, uključujući važnost štednje za izvanredne situacije i samopouzdanja da potraže pomoć ako im je potrebna.

3) Steći osnovno razumijevanje gospodarskog i financijskog okruženja. Tim se ciljem djecu i mlade nastoji općenito upoznati s osnovnim financijskim proizvodima i uslugama te ulogom glavnih tijela u gospodarskom i financijskom sustavu (među ostalim u odnosu na porezne aspekte).

4) Pripremiti se na odgovarajući način za gospodarske i financijske aspekte života odrasle osobe. Tim se ciljem djecu i mlade nastoji financijski opismeniti kako bi mogli donositi čitav niz osobnih financijskih odluka koje su relevantne za njihove živote u odrasloj dobi.

Ova škola temelji se na strukturi zajedničkog okvira EU-a i OECD-INFE-a, te je podijeljena u četiri tematska područja.

 

Tematska područja

 

Prvo tematsko područje: Novac i transakcije

Ovo područje obuhvaća osnovne kompetencije u vezi s novcem, prihodima, cijenama, kupnjama i plaćanjima te financijskom evidencijom i ugovorima. Djeca uče o važnosti novca, kako ga koristiti, čuvati i razmjenjivati, kao i o izvorima prihoda i financijskoj otpornosti. Također, uče o cijenama, kupnji i plaćanjima te važnosti praćenja financijske dokumentacije.

Drugo tematsko područje: Planiranje i upravljanje financijama

Ovo područje usmjereno je na izradu budžeta, upravljanje prihodima i rashodima, štednju, ulaganje, umirovljenje i kredite. Cilj je razviti kompetencije za planiranje i upravljanje financijama od rane dobi. Djeca uče kako sastaviti budžet, pratiti svoje financije te planirati dugoročno i kratkoročno ostvarivanje svojih ciljeva.

Treće tematsko područje: Rizik i nagrada

Ovo područje obuhvaća prepoznavanje rizika i nagrada, odnos investicijskog rizika i povrata te osiguranje i upravljanje financijskim rizikom. Djeca uče kako razumjeti odnos između prinosa i rizika te kako ublažiti rizik pri donošenju osobnih financijskih odluka.

Četvrto tematsko područje: Financijsko okruženje

Ovo područje uključuje financijske proizvode, usluge i pružatelje usluga, zaštitu potrošača, prava i odgovornosti potrošača, prijevare i zloupotrebe, financijsko obrazovanje, poreze i vanjske utjecaje. Djeca uče kako prepoznati neregulirane subjekte, razlikovati jednostavne proizvode i usluge te biti svjesna prava i obveza potrošača.

 

Dobne skupine 

 

Budući da su djeca vrlo raznolika skupina, a kompetencije bi trebale biti prilagođene dobi, raspoređene su u tri dobne skupine:

  • 6 – 10 godina 
  • 11 – 15 godina i 
  • 16 – 18 godina.

 

Primjeri kako primjeniti smjernice?

 

Evo nekoliko praktičnih savjeta kako podržati financijsko obrazovanje vaše djece:

  • Učite kroz igru: Koristite igre poput Monopolyja ili financijskih aplikacija koje su prilagođene djeci kako biste im pokazali osnovne koncepte novca, kupovine i štednje.
  • Budite primjer: Djeca često uče promatrajući ponašanje odraslih. Pokažite im kako planirate budžet, štedite i donosite financijske odluke.
  • Razgovarajte otvoreno: Razgovarajte s djecom o novcu, objasnite im osnove kao što su plaća, računi i troškovi. Potičite ih da postavljaju pitanja.
  • Otvorite im štednju: Potaknite djecu da štede dajući im džeparac ili im otvorite štednju u našoj kreditnoj uniji. Zajedno pratite kako raste iznos njihove ušteđevine. Tako ćete ih potaknuti da razviju naviku štednje.
  • Uključite ih u obiteljske financije: Kad su djeca dovoljno stara, uključite ih u obiteljske financijske razgovore. Objasnite im kako funkcioniraju računi, porezi i ostali financijski aspekti obiteljskog života.

 

 

Slijedeći ove savjete, pomažete svojoj djeci da razviju važne financijske vještine koje će im biti od 

koristi cijelog života. 

Budite njihov vodič na putu prema financijskoj sigurnosti i uspjehu!

Priručnike preuzmi klikom na sliku:

Škola financijske pismenosti: dobna skupina 06-10 godina

Priručnik - škola financijske pismenosti

 

Škola financijske pismenosti: dobna skupina 11-15 godina

škola financijske pismenosti 11 godina

 

Postani član KREDITNE UNIJE GAMA